30. 10. 2017

NENÍ VÝVAR JAKO VÝVAR

Fitální podzimní vaření pokračuje ve znamení vývaru, který si hravě uděláme do zásoby. Posilňující zázrak pro zimu má své jméno. Domácí zeleninový vývar je zdravým a chutným základem různých polévek, dušených pokrmů a omáček.

           

27. 10. 2017

FEŠÁK a ŽIVINOVÁ BOMBA

Chcete mít zdravé kosti? Svaly? Nervy? Mozek? Srdce? Cévy? Zuby? Nehty? Vlasy? Pleť? Jezte mangold. Říká se mu také cvikla nebo římská kapusta. Znovu objevujeme zeleninu, o které se mladá generace mohla dozvědět jen ze starých kuchařek, případně z reálií učebnic dějepisu. Podle nového průzkumu mezi školáky 70 % kluků neví, jak vypadá rajče. Na mangold asi nemělo cenu se ptát.

           

24. 10. 2017

ZDRAVÍ ČOUHÁ Z TAŠKY

Můj muž pórek nesnáší, protože je při nákupu neskladný a čouhá z tašky. To je ale jediná špatná vlastnost pórku. Allium porrum – už podle latinského názvu je zřejmé, že je příbuzný s cibulí a česnekem, má ale jemnější chuť. A kromě toho, že má skvělou chuť a poskytuje mnoho možností pro využití v kuchyni, určitě naše tělo ocení jeho příznivé účinky.

           

22. 10. 2017

PROKLETÉ HRANOLKY

Milované a také nenáviděné hranolky. Označované také jako vynález zkázy pro naše zdraví. Kalorická bomba plná škodlivých tuků. Škodlivé sacharidy, spousta chemie, nadbytek soli, akrylamid….Už se bojíte? Když nemáme čas, dáme si hranolky, když máme chuť, dáme si hranolky nebo chipsy. Milovníci se brání, jíme přeci zeleninu, brambory. Jde to i jinak, třeba z MRKVE a bez smažení. Nevěříte?

           

18. 10. 2017

ZELENOBÍLÁ KOALICE

ZELENOBÍLÁ KOALICE. Fitální podzimní vaření pokračuje vyzdvihovanými a také zatracovanými košťálovkami. Brokolice a květák. Zní to skoro neuvěřitelně, ale brokolice i květák patří mezi nejvíce přínosné druhy zeleniny, které působí na náš organismus velmi pozitivně. Zkuste se oprostit od předsudků, které si nesete patrně z dětství a dejte šanci brokolici i květáku. I když při přípravě někomu páchnou.Co mají společného?

           

15. 10. 2017

SILÁCKÁ LÉČIVKA

Fitální podzimní vaření pokračuje v rubínové barvě. Červená řepa je levným zdroje štěstí, odvahy a síly. Díky vysokému obsahu kyseliny listové (na 1 g váhy asi 1 mikrogram) navozuje pocit štěstí, euforie a optimismu. Traduje se také, že po jejím požití slabí získají sílu a nesmělí odvahu. Když si řepu připravíme jako salát, získáme díky kombinaci kyseliny listové a křemíku, která vitalizuje buňky, levnou omlazovací kůru. Řepy je teď všude dost a ořechy leží na zemi.

           

11. 10. 2017

"OŠKLIVÉ KÁČÁTKO"

Kapustu jsme jako děti většinou nenáviděli. A mnozí jí nemusí dodnes ani vidět. Ono také tehdy nebylo co mít rád, když ve školních jídelnách kuchařky tuto blahodárnou zeleninu rozvařily a utopily v tuku, a na ozdobu a pro podporu "chuti" přihodily párek. A my děti jsme to musely sníst pod přísným dozorem učitelky v jídelně. Jenže správně upravená kapusta může být nejenom chutná, ale je také velmi zdravá. Je totiž zařazována mezi deset nejzdravějších potravin na světě.

           

8. 10. 2017

NALOŽENÉ ZDRAVÍ A SÍLA

Hlávkové zelí patří k vůbec nejdéle pěstovaným druhům zeleniny. Je vlastně předchůdcem všech brukvovitých druhů zeleniny, například brokolice, kapusty, růžičkové kapusty i květáku. Zdá se Vám obyčejné? Tak si ho naložte. V zimě pociťuje lidský organismus zvýšenou potřebu vitamínů.

           

4. 10. 2017

KULATÉ ZDRAVÍ

Když budete v zimě jíst KULATOU ZELENINU jako dýně, červená řepa, zelí, cibule, kapusta, celer, luštěniny, určitě se nezakulatíte. Jen se pěkně zahřejete. A když spojíte se zázvorem, pepřem, novým kořením, česnekem, chilli a křenem rozhodně neprohloupíte.

           

2. 10. 2017

ZLATO V BARVĚ PURPURU

Zima? Proč jíst na podzim a v zimě polévky? Protože jestli budete tělo jídlem chladit, budete mít nejen stále potřebu jíst, ale také budete víc nemocní. Je to doba, kdy můžeme tělu přidat i trochu tuků. Tuky jsou totiž významným zdrojem energie a dokážou tělo zahřát, proto si jich nyní můžete dopřát o trochu více. Řeč je samozřejmě o kvalitních a zdraví prospěšných tucích.